Nepřehlédněte
BOTY, KTERÉ MILUJEME! JAKÉ JSOU IN PRO LETOŠNÍ SEZÓNU?
newsletter
Chcete být informování o nových článcích? Přihlašte se k odběru novinek
Slevové kódy, užitečný pomocník pro vaše nakupování
Co je to slevový kód
Chceme-li slevový kód definovat, musíme se na něj podívat nejprve z pohledu obchodníka. Pro něj se, jednoduše řečeno, jedná o marketingový nástroj. Jeho hlavním cílem je podpora prodeje.
Z pozice zákazníka jde o jednoduchý způsob, jak ušetřit peníze. Proto jsou velmi oblíbené. A celá řada také tuzemských e-shopů vydává vlastní slevové kódy, díky nimž lze ušetřit za nákup i desítky procent z původní ceny.
Slevový kód nebo slevový kupon může mít podobu unikátního kódu, který se skládá z písmen a číslic. Složitě vypadající sekvence znaků má zabránit zneužití kuponu. Pro pohodlnější zadávání však může naopak jít i o snadno zapamatovatelné slovo.
Každý kupon má předem definovanou hodnotu, tedy garantuje kupujícímu slevu, většinou o zadaný počet procent, případně o určitou částku. Oblíbené jsou stejně tak kupony, s nimiž lze získat dopravu zdarma.
Specifika slevových kódů
Charakteristické je pro tyto kupony, že mají mnohdy časově omezenou platnost. Obchodník se tak snaží motivovat zákazníka k tomu, aby s nákupem zbytečně neotálel.
Slevové kupony proto fungují jako velmi dobrý argument na přesvědčení zákazníka nerozhodného. Poslouží jak pro posílení věrnosti stávajících zákazníků, tak může přimět ke koupi toho, kdo v e-shopu dosud nenakupoval.
Zpravidla jsou omezeny i tím, čeho se týkají. Slevové kódy se obvykle nevztahují plošně na celý sortiment, ale jen na vybranou část. Případně mohou být uplatněny až od určité celkové hodnoty nákupu. Opět je to dáno uvažováním obchodníka, který tímto způsobem chrání svou vlastní marži.
Kde slevové kódy vznikly
Původ těchto kódů z online světa musíme pochopitelně hledat offline. Klasické papírové kupony na slevu patří ostatně dodnes stále ještě k poměrně hojně využívaným metodám.
Historii za sebou mají kupony už dlouhou. Jako úplně první uplatnil tuto obchodní strategii slavný nápojový gigant Coca-Cola, a to už v roce 1887. Tehdy svým zákazníkům poskytl slevu na další nápoj. A jak se ukázalo, šlo o velmi úspěšný počin.
Všimli si ho nejen zákazníci. V hojné míře inspiroval i řadu dalších firem. Jedná se tak dnes již o model nakupování značně rozšířený a v celosvětovém měřítku velmi oblíbený. Ostatně nějakou formu slevy využívá stejně tak v Česku prakticky každý. Ze závěru agentury STEM/MARK vyplynulo, že alespoň někdy nakoupí ve slevě dokonce 96 % Čechů.
Kdo a jak nakupuje se slevou
Není tak divu, že se na praktickou využitelnost a oblibu slevových kuponů zaměřilo i několik samostatných průzkumů.
Z toho, který si například nechal vypracovat web deals.com a pracovala na něm agentura MyType, vyplynulo hned několik zajímavých skutečností.
Ačkoli by se mohlo zdát, že slevový kupon slouží primárně lidem s nízkými příjmy, výzkum došel ke zjištění, že tomu tak není. Tento způsob nakupování preferovali hlavně lidé s příjmem nadprůměrným. (Tj. vyšším než 100 000 dolarů ročně na domácnost.)
Asi nepřekvapí, že s pravděpodobností vyšší než 48 % využívají slevové kódy rodiče oproti bezdětným lidem. Zastánci slevových kódů jsou také vzdělaní a uvědomělí: o 37 % častěji chrání životní prostředí a o 78 % existuje vyšší pravděpodobnost, že tato cílová skupina vystudovala vysokou školu.
Jak s nimi nakupovat
Svou oblibu si slevové kupony získaly i proto, že jsou nejen funkční, ale i jednoduché na používání. Zákazníkovi stačí, pokud zadá kód do příslušného políčka v nákupním košíku. Následně pokračuje k výběru dopravy, platby, případně k vlastnímu zaplacení zboží.
Nemusí se tak nikde registrovat, kamkoli zadávat svoje údaje a může nákup dokončit tak, jak je standardně zvyklý. Sleva se odečte od celkové hodnoty nákupu automaticky.
Kde slevový kód najdu
Často se v tuzemsku věnují nabídkám slevových kuponů různé specializované webové stránky. Zde ale vyvstává problém s tím, zda provozovatel obsah webu průběžně aktualizuje. Kupony mají omezenou platnost, často tak mohou být zastaralé.
Obchodníci distribuují slevové kódy i sami. Dají se najít na různých místech: provozovatelé e-shopů je zveřejňují na sociálních sítích, přímo v popisku zboží nebo ve speciální aplikaci, pokud ji vybraný e-shop má. Posílat tyto nabídky mohou zákazníkům do e-mailu, například zároveň s registrací, případně prostřednictvím SMS.
Mimo to můžete zkusit prostě zadat do internetového vyhledávače název vámi vybraného obchodu a klíčová slova „slevový kupon“ či „slevový kód“.
Primárně závisí právě na rozhodnutí prodejce, jestli uvolní slevový kód pro všechny, nebo jej bude soukromě nabízet pouze stálým zákazníkům.
Skutečně se mi jako zákazníkovi vyplatí?
Slevové kódy skutečně fungují nejen z pohledu obchodníka. Reálnou úsporu přinášejí také zákazníkům, ať již na ceně výrobku, nebo na dopravném. Vybrat si můžete z velmi rozsáhlé nabídky na různý sortiment, například slevové kódy na nábytek.
Z pozice nakupujícího bychom si však stále měli uvědomovat, že nakupovat bychom měli především tehdy, když skutečně danou věc potřebujeme, nikoli jen pro slevu samotnou. Není tak na škodu si před nákupem i porovnat zboží.
Zdrojová data ke statistikám:
https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/pruzkum--cesi--slevy-a-vernostni-karty__s288x13845.html
https://tyinternety.cz/ostatni/kdo-kupuje-slevove-kopony-chytri-bohati-a-uvedomeli/
Poslat článek
Tisk
Štítky: slevy, nakupování, šetření, výhody, slevové kupóny, akce