Nepřehlédněte
Bývalí zloději se zabezpečním poradí nejlépe. Vyzkoušejte jejich tipy
newsletter
Chcete být informování o nových článcích? Přihlašte se k odběru novinek
Děti a barvy, do kterých je oblékáme
Možná by zajímalo i vás, proč je zrovna růžová barva určena pro dívky a modrá pro chlapce. Jak psychologové dobře vědí, barva může ovlivňovat emoce, vyjádření sebe sama i vnímání své vlastní osoby a osobnosti. Nabízí se tedy otázka, zda a jaké důsledky mohou mít genderové barevné kódy pro lidi, a zejména pro děti, které je nosí.
Barevná historie
Myšlenka, že barvy jsou genderové, sahá do 30. let minulého století. V té době byla modrá používána na uniformách vojáků, a tím se stala barvou reprezentující mužskost.
Asi pro vás ale bude šokující, že před rokem 1930 byla růžová původně určena pro chlapce, protože byla vnímána jako „zředěná dynamická červená barva“. Červená symbolizovala „horlivost“ a „odvahu“, na rozdíl od tehdejší dívčí modré, která byla považována za delikátnější a jemnější, navíc se symbolikou „víry“ a „důslednosti“.
Psychologické výzkumy prokázaly preference modré barvy, a to u obou pohlaví. Zjistily ovšem také, že záleží na odstínu a sytosti té které barvy.
Z pohledu evoluční psychologie můžeme chápat preferenci červené a růžové u žen jako důsledek jejich role při sběru zdrojů během období lovců a sběračů, kde tyto teplé barvy svědčily o zralém ovoci a bobulích.
Barvy a děti
Pokud jde o vývoj, děti jsou schopné identifikovat barvy už od 18 měsíců. Ve věku od 3 do 4 let dokážou různé barvy pojmenovat. Shodou okolností si během tohoto období vývoje začínají též uvědomovat své přiřazené pohlaví. A vzhledem ke svým komunikačním omezením děti často používají barvu jako formu vyjádření.
A tak oblečení, do kterého své dítě oblékáme, ovlivňuje nejen to, jak je přijímá okolní svět, ale i to, jak vnímají ony samy sebe. Jako rodiče je tedy můžeme oblékat tak, abychom jim pomohli sladit současné společensky přijaté barevné kódování s jejich pohlavím.
Rozhodnutí je ovšem na každém (respektive na každé) z nás. Nejdůležitější ale zůstává pomoci dítěti s tím, aby prostřednictvím barev dokázalo vyjádřit svou vlastní individualitu a jedinečnost a aby nebylo pod tlakem a mohlo si vybrat barvy oblečení, ve kterých se cítí dobře.
Unisex
V čele takzvaného „unisexového trendu“ v oblékání dětí je například Kim Kardashian. Sama má nejraději, když její děti nosí barvy z hlediska pohlaví neutrální. Stále se zvyšující počet rodičů má obdobné preference a pro své děti vytvářejí vlastní osobní styl pomocí šedé, černé a bílé.
Kim Kardashian říká: „Chci, aby se mé děti v první řadě identifikovaly jako jednotlivci. Růžová by neměla být oblíbenou barvou mých dcer jen proto, že jsou to dívky, a modrá naopak top barvou mých synů. Své děti se snažím povzbudit, aby si vybíraly i jiné barvy ve spektru, a to ať už jsou přiřazovány spíše k dívkám nebo chlapcům. Oblečení v genderově neutrálních barvách, jako je bílá, žlutá, šedá, černá a další, mě přitahují také proto, že je děti mohou mezi sebou vzájemně kombinovat bez ohledu na pohlaví.“
Vzhledem k tomu, že unisexový trh svou nabídku rychle rozšiřuje, v průběhu času se téměř jistě budeme stále více posouvat od spojení barvy a pohlaví.
Inu, časy se mění, stejně jako význam barev.
Poslat článek
Tisk
Štítky: děti, barvy, unisex