Nepřehlédněte
Důkladné čistění koberců a čalouněného nábytku? Nejlépe si poradí specializovaná firma
Podnikatel Marek Novotný: Nemusím mít tvrdé lokty, stačí být slušný a mít dobrou strategii
newsletter
Chcete být informování o nových článcích? Přihlašte se k odběru novinek
Jste ostražití?
Známe to všichni, zazvoní zvonek, za dveřmi stojí méně nebo více příjemně vypadající hoch nebo slečna, naučeným úsměvem a frázemi ze školení se nám snaží vnutit produkt společnosti, kterou zastupují. Na počátku těchto praktik se možná jednalo o transparentní úkon, ale dnes už tomu tak není a tak se tito lidé potýkají se spoustou problémů, protože těm několika málo poctivcům kazí reputaci jejich kolegové, kteří se neštítí jakékoli praktiky, jen aby svůj produkt prodali a zákazníka za každou cenu donutili k podpisu smlouvy.
Já většinou tyhle podomní prodejce rovnou vyhazuju nebo jim vůbec neotvírám. Včera jsem ale otevřela jedné slečně, protože jsem si myslela, že je za dveřmi pošťačka s balíčkem. Nepodívala jsem se kukátkem a otevřela. Slečna se mi představila jako zástupce našeho dodavatele elektrické energie a řekla mi, že jsme před několika týdny dostali dopis, v němž byly jaké si instrukce, které my jsme bohužel nesplnili a tak je tu, aby to s námi rovnou sepsala. Měla přímo originál toho dopisu a přímo mi ukázala o jakou položku v našem vyúčtování jde a jíž se instrukce týkaly. Vytáhla si formulář a začala si opisovat údaje z vyúčtování. Zahlédla jsem logo na formuláři a to rozhodně nepatřilo našemu dodavateli. Zeptala jsem se slečny, co to má znamenat a dostalo se mi ujištění, že se pouze jedná o univerzální formulář používaný pro všechny společnosti, aby s sebou nemusela tahat pro každou zvlášť. To už mi bylo divné a tak jsem uklidila vyúčtování a řekla jí, že stejně není doma manžel, aby jí to podepsal. Odpověď mě naprosto šokovala a došlo mi, že jsem nalítla podvodnici. Prý stačí, když to za manžela podepíšu a následně telefonicky potvrdím jejich operátorovi, že manžel tu u podpisu byl a souhlasil. Usmála jsem se na ni a řekla, že ani lhát nemusíme, že manžel se tu během půl hodinky objeví a podepíše jí to. Bohužel slečna ale tolik spěchala, že na manžela čekat nemohla. Když jí došlo, že jsem ji prokoukla, tak sbalila nedopsaný formulář, že mi ho nemůže nechat, že je na něm číselný kód a ona za něj zodpovídá a odešla.
Okamžitě jsem volala našemu dodavateli energií a ptala jsem se, zda je možné, aby to byl jejich zástupce. Samozřejmě, že nebyl. Dostala jsem děsný vztek a našla si na internetu kontakt na společnost a chtěla jim zavolat. Po pátém pokusu jsem to vzdala, na číslo nebylo možné se spojit. Tak jsem si našla e-mailový kontakt a napsalas stížnost, v níž jsem přesně popsala, co se stalo. Odpověď mě mírně řečeno šokovala. Odepsal mi vedoucí call centra a nazval to nedohodnutím se a nedorozuměním a upozornil mě, že od smlouvy musím odstoupit písemně nebo e-mailem, v níž bude odstoupení naskenované v příloze. V první chvíli jsem se musela smát, pak jsem ale dostala vztek. Odepsala jsem vedoucímu call centra dost ostrý e-mail a na jeho konci jsem se zeptala, jak mám řešit odstoupení od smlouvy, která nebyla uzavřená.
Odpovědí mi byla žádost o telefonický kontakt. Druhý den ráno se mi ozval vedoucí call centra a nechal si vše znovu vysvětlit. Samozřejmě se snažil napravit firmě reputaci a musím říct, že jeho přístup byl skutečně profesionální.
Jen na vysvětlenou. Ti obchodní zástupci, kteří nám zvoní za dveřmi, nejsou přímými zástupci poskytovatelů energií, ale pouze zaměstnanci agentur, jež zprostředkovávají dalším firmám sepisování těchto smluv. V praxi to funguje tak, že firma XY poskytne zadavatelské agentuře například tisíc smluv a ta zajistí jejich rozdělení mezi své zaměstnance a ti se starají o jejich podepsání, placeni jsou samozřejmě od kusu, takže se snaží všemožnými způsoby o jejich podepsání.
Vzhledem k tomu, že si slečna opsala z našeho vyúčtování nějaké údaje, tak mi pro jistotu vedoucí call centra poradil, abych to vše sepsala do dopisu a jako jeho přílohu přidala výpověď smlouvy na odběr energie. Prý nepředpokládá, že by došlo ke zneužití údajů, ale pro naši jistotu to bude lepší. Takže jsem sepsala dopis a výpověď s číslem odběrného místa, pro případ, že by se tam ta smlouva objevila, aby ji mohli ihned na základě té výpovědi stornovat.
Na závěr si dovolím připojit radu ze zákaznické linky ČEZ, jak identifikovat jejich zástupce. Bývají oblečeni v kostýmku a mají oranžový doplněk. Dámy povětšinou šátek okolo krku a pánové oranžovou kravatu. Měli by se prokázat dokladem, kde je jejich identifikační číslo. Než s nimi začnete cokoli řešit, pak si ještě pro jistotu zavolejte na zákaznickou linku, kde vám rádi ověří, zda se skutečně jedná o jejich zaměstnance.
Vážně jsem si myslela, že už jsem dost stará a zkušená, aby se mi podobné věci stávaly. Jestliže slečna dokázala obalamutit mě, tak to asi nebude mít vůbec složité s našimi rodiči a prarodiči. A co vy? Máte za sebou podobnou zkušenost? Nechali byste se obalamutit nebo jste přesvědčeni, že na vás si nikdo nepřijde?
Image courtesy of stockimages at FreeDigitalPhotos.net
Poslat článek
Tisk
Štítky: podvodníci; podomní prodejci; elektrická energie; plyn